🌍 De Laatste Ambachtsman? 🌍

 Groeten van Bali.

Ik schrijf dit vanuit ons prachtige strandkantoor in Keterwali, Bali. Ons jonge, zeer toegewijde team werkt hard om ervoor te zorgen dat de AW-websites meer zichtbaarheid krijgen in de wereld. Er zijn teams bezig met SEO, PPC, sociale media en productontwikkeling. Ja, ik weet het. Ik heb deze week tijd doorgebracht met deze super heldere jonge mensen, vol ideeën en enthousiasme. Zo fijn om met ze samen te werken en ze worden allemaal verliefd op AW. Ik zou graag willen zeggen dat ze mijn nieuwe favoriete team zijn... haha, maar dan krijg ik zoveel problemen...


Om eerlijk te zijn vind ik het erg leuk om aan nieuwe producten te werken, zoals een wierookbrander of een prachtig uitgesneden Boeddha. Maar in de moordende online wereld van vandaag moet je hard werken om de concurrentie voor te blijven. En deze jonge jongens kunnen echt helpen.


Maar ik heb een groot, nogal ander probleem dat moet worden opgelost ... Het zijn de ambachtslieden ... ze zijn schaars ... dus het maken van producten wordt hier een beetje moeilijk ... Ik zal hieronder meer uitleggen.

Vorige week vertelde ik je over tovenaars en die zwembadjongen. Als je het gemist hebt, kun je het hier inhalen.

Gewoonlijk geeft Ringo me een kleine lijst met problemen die hij niet kan oplossen, wanneer ik in Bali aankom. Meestal gaat het om buitensporige prijsstijgingen waardoor een product niet concurrerend meer is. Maar deze keer is de lijst lang, niet alleen prijsstijgingen maar ook problemen met de levering. Zelfs bij sommige van onze oudste en beste leveranciers zijn er problemen met trage leveringen. Er gaat iets mis. Dus ging ik op onderzoek uit...

Het gebied boven Ubud, richting de uitlopers van de berg Agung, zit vol met kleine dorpen die elk gespecialiseerd zijn in bepaalde ambachten. Een van mijn favoriete dingen is om met Ringo door die dorpen te rijden en ambachtslieden te vinden en met hen contracten af te sluiten om producten voor AW te maken. Deze mensen hebben vaak geen websites, velen hebben zelfs geen visitekaartje. Het zijn familiebedrijven die in veel gevallen al generaties lang bestaan, waarbij vaardigheden van vader op zoon worden doorgegeven. Vaak zijn ze rijstboeren die de rijstterrassen verzorgen... maar die baan is niet continu, dus gebruiken ze de rustige tijden in de landbouw om ambachten te maken. Ambachten die hun weg vinden naar goede cadeauwinkels over de hele wereld.

Ik nam deze foto van Mount Agung vanaf vlak naast de locatie van een van onze leveranciers.

De Laatste Ambachtsman?

Het probleem ontstaat doordat Bali booming is met recordaantallen toeristen die arriveren. De hotels en restaurants bieden hogere lonen aan om personeel aan te trekken, dus velen hebben de dorpen verlaten om in de resorts te werken. Hierbij komt nog het probleem dat lokale cadeauwinkel-eigenaren met contant geld komen opdagen en afgewerkte producten kopen waarvan de ambachtslieden denken dat ze die later kunnen vervangen. Hierdoor worden bestellingen vertraagd.

Wat is de oplossing? De andere dag bracht ik tijd door met Ringo en bezochten we vijf verschillende leveranciers met in feite hetzelfde probleem. Ik betoogde dat we er tijdens de pandemie voor hen waren en bestellingen plaatsten toen geen andere kopers kwamen. Maar dat werkte niet... Natuurlijk heeft iedereen echt spijt van de vertragingen, maar wat kunnen ze doen?

Uiteindelijk is de oplossing (zoals altijd) een combinatie van dingen. 1. Meer betalen om ambachtslieden terug te trekken, en ze zijn gelukkiger in het dorp. 2. Verplaats een deel van de productie naar andere delen van Indonesië. 3. Annuleer de producten die nu gewoon niet gemaakt kunnen worden en richt je op degenen die wel gemaakt kunnen worden.

Ondanks alle problemen, zoals Ringo me opmerkte, laden we nog steeds elke week of zo een container. We verschepen meer ambachtelijke producten naar Europa dan ooit tevoren.

Ik denk uiteindelijk dat de markt zichzelf zal herstellen. Veel mensen uit andere delen van Indonesië komen naar Bali om te werken. Zelfs in ons magazijn hebben we mensen uit Sumba, Java en Flores. Ons digitale marketingteam komt uit alle delen van Indonesië. Hopelijk vinden ambachtslieden hun weg terug naar werk en worden ze beter betaald.

Van ons Aromatics-team komen er nieuwe producten aan... (met veel in de pijplijn) - de badbomkits krijgen een geweldige respons en verkopen goed. Zie hieronder.

Ik plan mijn volgende reis naar India met onze man in India; Mr. Chatterjee... Ik ga naar de nieuwe fabriek in Serampore, in de buurt van Kolkata. De laatste keer dat ik daar was, was vlak voor de pandemie, dus ik kijk ernaar uit om bij te praten met het team daar... maar eerst moeten hier veel taken worden afgerond.

Heb een geweldige week.

Zorg goed voor jezelf.. zoals ze hier zeggen, Hati Hati.

David




Reacties

Populaire posts van deze blog

🌞 Thee en de koningin in Slowakije 🌞

Van Kreta tot Istanbul

🌞Pool Boys, digitale tovenaars en een bloedmaan - 🌞